لودسل، کنتاکتور، منبع تغذیه، شمارنده

جمعه 7 فروردین 1394

+0 به یه ن

لودسل:

لودسل یک سنسور صنعتی است که برای سنجش نیرو و گشتاور در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. لودسل­ ها در اشکال متفاوت و دسته ­بندی­ های گوناگونی تولید می­ شوند که بنا به نوع کاربرد آن­ها نام­ های متفاوتی پیدا می ­کنند که در ادامه­ ی مقاله مختصراً به انواع لودسل­ ها و نحوه ­ی اندازه­ گیری آن­ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه­ ی اندازه­ گیری لودسل­ ها:

اساسی­ ترین جزء تشکیل­ دهنده­ ی لودسل­ ها برد مقاومتی یا Strain Gage است که این برد متشکل از 4 عدد مقاومت متغیر می ­باشد که به صورت پل وتستون قرار گرفته ­اند.

چنانچه بر اثر نیروی وارده تغییر طولی در مقاومت­ ها شکل­ گیرد تعادل ولتاژی آن­ها به هم خورده و بنا بر مقدار نیروی وارده ولتاژ بسیار ضعیفی در دو سر آن پل ایجاد می­ گردد که این ولتاژ به نوعی تفسیری از نیروی مکانیکی در دنیای الکترونیک می ­باشد.

این ولتاژ ضعیف با یک وسیله الکترونیکی به نامTransmitter به سیگنال­ های استاندارد صنعتی تبدیل می­ گردد و همچنین برای آنکه مقدار نیروی وارده نیز مشخص گردد این سیگنال توسط یک نمایشگر به زبان ارقام و اعداد تبدیل خواهد شد.

کنتاکتور:

کنتاکتور یا کلید مغناطیسی به وسیله ای گفته می شود که تعدادی کنتاکت را وصل و یا قطع می کند. کلید مغناطیسی همانطور که از نامش پیداست با استفاده از خاصیت الکترومغناطیس عملیات قطع و وصل را انجام می دهد. کنتاکتورها دارای سه کنتاکت اصلی و چند کنتاکت فرعی برای مدار فرمان می باشند.

در مدارهای فرمان، کنتاکتورها مهمترین قسمت بوده و هم اکنون در بیشتر ماشین های صنعتی و کنترل و راه اندازی آن ها از این قطعه استفاده می شود.
کنتاکتورها دارای انواع و اندازه های متفاوتی میباشند. به عنوان مثال برخی از کنتاکتور ها به کوچکی یک دست بوده و دارای ولتاژ 24 ولت می باشند اما برخی دیگر اندازه هایی تا حدود یک متر و همچنین ولتاژهایی در حدود چندین کیلوولت (چند هزار آمپر) را نیز شامل می شوند.

منبع تغذیه:

منبع تغذیه به دستگاهی گفته می شود که نوعی از انرژی الکتریکی را به نوعی دیگر تبدیل می کند. این دستگاه می تواند انرژی مصرفی یک تا چند بار را تامین کند. منابع تغذیه می توانند به صورت کاملا مجزا و یا به صورت متصل به بار به کار برده شوند.
مهمترین کاربرد منابع تغذیه تبدیل برق AC (متناوب) به DC (مستقیم) می باشد.

انواع منابع تغذیه:
در حالت کلی منبع تغذیه را می توان به بخش منابع تغذیه خطی و منابع تغذیه سوئیچینگ تقسیم کرد.
یک منبع تغذیه خطی از نظر اندازه بسیار بزرگ و سنگین بوده و معمولا برای دستگاه هایی با جریان بالا استفاده می شود. به دلیل انجام عملیات تنظیم ولتاژ در منابع تغذیه خطی این منابع دارای بازده پایینتری نسبت به منابع تغذیه سوئیچینگ می باشند (کنترل انرژی با استفاده از مدار سوئیچینگ باعث افت ولتاژ کمتری می¬شود).
یک منبع تغذیه سوئیچینگ که از نظر ویژگی دقیقا هم رده با مدل خطی باشد، از لحاظ اندازه بسیار کوچکتر بوده و بازده خوبی را تامین می کند اما پیچیدگی آن بیشتر است.

 

شمارنده دستگاهی است که تعداد دفعات انجام یک رویداد یا فرآیند را ذخیره کرده و نمایش می دهد. به وسیله این دستگاه می توانید عملیات شمارش و کنترل تعداد محصولات را با دقت انجام دهید.
اصطلاح شمارنده (counter) از کلمه شمارش کردن یا حساب کردن (count) گرفته شده است. برای مردم راحت است که ده یا بیست جسم را به سادگی بشمارند، اما برای مقادیر بیشتر، شمارش کردن دشوار می شود. شمارنده ها وقتی به کار مردم می آیند که آن ها نیاز به شمارش دقیق داشته باشند.

شمارنده های دیجیتال معمولا دارای دو وضعیت مختلف کاری می باشند: در حالت اول (مد 1) دستگاه عددی را به عنوان نقطه شمارش نهایی دریافت می کند و پس از شروع عملیات شمارش به محض رسیدن شمارنده به این عدد رله خروجی دستگاه وصل می گردد، در حالت دوم دستگاه فقط به عنوان شمارنده عمل می نماید، در این حالت دستگاه خروجی ندارد. این دستگاه ،دستگاهی بسیار پر کاربرد در صنایع تولیدی می باشد.

منبع: آلینداس





بؤلوم : یازار : 0 باخیش